Ναι, Συμφωνούμε με την Ηρωοποίηση του Ζακ

αρτ

Ένα άγχος κατατρώει τα σωθικά των νοικοκυραίων τις τελευταίες μέρες: η λεγόμενη «ηρωοποίηση» του Ζακ. « Έχετε ηρωοποιήσει ένα κοινό κλέφτη» λέει ο ένας, «σε λίγο θα του κάνετε και άγαλμα» λέει ο άλλος. Η εικόνα του Ζακ τους στοιχειώνει, δε θέλουν να τον βλέπουν, τους ενοχλεί, κλείνουν τα μάτια τους πεισματικά και όταν τα ανοίγουν είναι ακόμα εκεί. Θέλουν να σβήσουν το όνομά του από παντού, ήθελαν να πεθάνει σαν ένας ανώνυμος «ληστής» ή σαν ένα «πρεζάκι» χωρίς πρόσωπο, να κουκουλωθεί κι αυτός όπως όλοι αυτοί από τους οποίους απαιτούσαν όχι μόνο να ζουν αλλά και να πεθαίνουν αθόρυβα. Τους ενοχλούσε η ορατότητα του Ζακ στη ζωή, αλλά η ορατότητα του Ζακ στο θάνατο τους εξοργίζει.

Τους αγχώνει μην πάρει ο Ζακ τη θέση των δικών τους ηρώων, αυτών που μάθαμε στο σχολείο και πέθαναν για το τρίπτυχο «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια». Αυτοί είναι οι σωστοί ήρωες, που πεθαίνουν με ένα σπαθί στο χέρι, ή έστω μαρτυρούν για την πίστη τους σε μια αρένα με λιοντάρια, όχι γονατιστοί στο πάτωμα να δέχονται ανήμποροι κλωτσιές. «Τι το ηρωικό έχει αυτό», αναρωτιούνται.

Αυτό που δεν καταλαβαίνουν είναι ότι ο Ζακ έζησε όντως σαν ήρωας. Όχι μόνο επειδή ήθελε ασύλληπτη τόλμη να δηλώνει περήφανα αυτό που είναι σε μια κοινωνία που προσπαθούσε με χίλιους τρόπους να τον τιμωρήσει γι αυτό. Αλλά και επειδή ο τρόπος που ζούσε έκανε τη ζωή των άλλων καλύτερη. Ο Ζακ ενέπνεε. Και γι αυτό ο Ζακ αγαπήθηκε. Κι επειδή αγαπήθηκε δε θα εξαφανιστεί τόσο εύκολα. Κι ο φρικτός τρόπος που πέθανε όμως αν μη τι άλλο τον ανάγει σε σύμβολο ενός αγώνα. Γιατί είναι τραγική ειρωνεία να έχει ζήσει πολεμώντας τον εκφασισμό της κοινωνίας και να πεθάνει από αυτόν.

Κι αν όλη αυτή η διαμάχη που έχει προκύψει είναι μια μάχη μεταξύ ηρώων, των δικών τους και των δικών μας, ε τότε ας κάνουμε άγαλμα τον Ζακ, γιατί όχι? Γιατί να είναι οι ήρωες μονοπώλιο των εθνικιστών και των στρατόκαυλων?

Advertisements

7 thoughts on “Ναι, Συμφωνούμε με την Ηρωοποίηση του Ζακ

  1. Αυτά παθαίνεις όταν αφήνεις να ανοίγονται σταθμοί από κάθε σαράφη ολιγάρχη και να εγκαθιστώνται κεραίες σε κάθε πλαγιά. Όλη την ύπαιθρο και τη λούμπεν χωριάτικη νοοτροπία την έχει χτίσει η δεξιά και η ακροδεξιά με όλα αυτά τα obscure μικροκάναλα. Ο κοσμηματοπώλης και τα περισσότερα καταστήματα στην Ομόνοια από τέτοιους σαράφηδες είναι. Μετά τον εμφύλιο χτίστηκαν περιουσίες και αγοράστηκαν οικόπεδα από το χαφιεδιλίκι. Αυτά όλα έχουν πολύ παλαιές καταβολές από την ιστορικότητα κάθε γειτονιάς.

    Μου αρέσει!

  2. καλησπέρα, σας ανακάλυψα πρόσφατα και θέλω να σας δώσω συγχαρητήρια σχετικά με όσα γράφετε για το slut shaming. θα έλεγε κανένας ότι είναι η μόνη μορφή ρατσισμού που είναι αποδεκτή από ένα τόσο μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού εν έτει 2018.Aν και γενικά δεν συμφωνώ με όλα όσα γράφετε και στην προκειμένη περίπτωση πιστεύω ότι κάνοντας έγκλημα ένας ακτιβιστής χάνει κάθε ελπίδα να πάρουν τα λεγόμενα του σοβαρά και μόνο κακό κάνει στις κοινότητες που εκπροσωπεί, καθώς ήδη τους βλέπουν σαν σκουπίδια. Αν και δεν πρόκειται να ξεμείνετε σύντομα από έλλειψη υλικού στην Ελλάδα θα ήθελα να σχολιάσετε ένα άρθρο από το protothema.gr με τίτλο my» style… trash;υποχωρούν τα survivors,επελαύνουν τα b realities φέτος στην tv» όπου η αρθρογράφος δείχνει την απέχθειά της για εκείνα τα κορίτσια που »μπροστά στην υπέρμετρη φιλοδοξία τους δεν διστάζουν να βγάλουν τα περιττά κιλά φόρα παρτίδα στην tv».ο ρατσισμός και η ανωριμότητα του καθενός στα social media είναι ένα πράγμα,σε (τάχα μου έστω) σοβαρά μέσα από κάποια (είναι και γυναίκα) που καμώνεται πως κάνει με αυτόν τον τρόπο σοβαρή κριτική είναι να σου γυρνάνε τα άντερα.

    Μου αρέσει!

    • Αγαπητή Αφροδίτη,
      Χαιρόμαστε που βρίσκεις χρήσιμες τις αναλύσεις μας για το slut shaming. Καλό βέβαια είναι να θυμόμαστε ότι ο φεμινισμός δεν είναι ένα κίνημα ούτε ένα ακαδημαικό ρεύμα με σκοπό επιλεκτικά να στηρίζει τις προσωπικές μας επιλογές ή το lifestyle μας Είναι μια ανάλυση που βασίζεται στην συνειδητοποίηση των σχέσεων εξουσίας που στηρίζει η πατριαρχία με όλους τους μύθους που μας έχει μάθει να θεωρούμε ως «φυσικούς» και ολοκληρο το σύστημα προπαγάνδας που έχει χτίσει .
      Θα σου ζητούσα λοιπον καταρχάς να είσαι καχύποπτη όσον αφορά το αν ο Ζακ όντως διέπραξε κάποιο έγκλημα, καθώς αυτό είναι το αρχικό αφήγημα που παρουσιάστηκε από τα ΜΜΕ και στηριζόταν στην δηλωση του ίδιου του μαγαζάτορα. Τα νέα στοιχεία δείχνουν οτι μάλλον δεν είχε τέτοιο σκοπό.

      Παρολαυτα, δε θα επιμείνω τόσο σε αυτό γιατι ΑΚΟΜΑ κι αν μπήκε να κλέψει τίποτα δεν αφαιρεί αυτό από την αξία του ως ακτιβιστή. Υπάρχουν εγκλήματα που διαπραττονται από θέση εξουσίας (όπως πχ ο βιασμός) και υπάρχουν εγκλήματα που διαπράττονται από τη θεση του καταπιεσμένου ώς αντίσταση στο σύστημα ή ως μέσο επιβίωσης. Πριν λοιπόν κρίνεις κάποιον για ένα έγκλημα σκέψου κατά πόσο το ίδιο το σύστημα παράγει τον εγκληματία. Σε ένα καπιταλιστικό σύστημα που δεν εξασφαλίζει οπως θα επρεπε την επιβίωση και την καλυψη των βασικών αναγκών ολων, πολλές φορές η κλοπή είναι η μόνη λύση. Αν εσύ πιστεύεις οτι κάποιος επιλέγει μια ζωή στο έγκλημα ή αν πιστεύεις οτι οι άνθρωποι που η ελεύθερη αγορά δεν τους βρίσκει χρήσιμους ή τους αποκλείει αξίζει να πεινάνε και να ζουν στην οικονομική ανασφάλεια, τότε μάλλον έχεις εσωτερικεύσει τους καπιταλιστικούς (και σκατόψυχους μύθους) που μάθαμε όλοι στην αρχή να θεωρούμε «φυσικούς».

      Σε κάθε περίπτωση, το να λές οτι οι ακτιβιστές θα πρέπει να προσέχουν περισσόερο γιατι εκπροσωπούν μια κοινότητα είναι απλά ένα είδος πολιτικής της ευπρέπειας (respectability politics) συμφωνα με την οποία οι καταπιεσμένοι θα πρέπει να πληρούν τους όρους και τα κριτήρια που τους θέτει ο καταπιεστης μπας και τους πάρει ο τελευταιος στα σοβαρά. Με ακριβώς την ίδια λογική πολλές μη φεμινιστριες γυναίκες μας προτρέπουν να μην είμαστε «τσούλες» αλλιώς οι άντρες έχουν δίκιο να μη μας παίρνουν στα σοβαρα. Το γεγονός οτι θα πρέπει ένα μέλος μιας καταπιεσμένης κοινότητας να συμμορφωθει με κάποιους κανόνες για να τον παρουν στα σοβαρά και να έχει αξία ο λόγος του, ειναι μέρος του προβληματος. Ο λόγος και η δράση του Ζακ έχει αξία οτιδήποτε κι αν έκανε, όσο βέβαια δεν απείλησε και δεν στράφηκε ενάντια σε έναν αλλον άνθρωπο -το οποίο είναι το μόνο σίγουρο.

      Μου αρέσει!

  3. διαφωνώ στο οτι ληστεύοντας κάποιον δεν του κάνεις κακό.κακό δεν κάνεις μόνο όταν βάζεις σε κίνδυνο την σωματική ακεραιότητα κάποιου.και το να μην κάνεις ληστεία δεν ειναι ζήτημα συμμόρφωσης σε κανόνες ευπρέπειας οπως το να απαιτείται από μια γυναίκα να μην πάει με πολλούς άντρες.η ληστεία είναι κάτι που βλάπτει το θύμα της και γι αυτό δεν είναι σωστό να κλέβουμε.το ότι η κοινωνία έχει μερίδιο ευθύνης σ αυτό το γνωρίζω πολύ καλά και συμφωνώ απόλυτα.απλώς ως μέλος της λοάτ κοινότητας (αμφισεξουαλική)θα προτιμούσα εκπροσώπηση από κάποιον που δεν έχει βλάψει ποτέ κανέναν όποιος κι αν είναι ο λόγος που το έκανε.

    Μου αρέσει!

    • δεν είπαμε κάπου πως «ληστεύοντας κάποιον δεν του κάνεις κακό». Το να ληστεύεις πχ έναν κοσμηματοπώλη κλεπταποδόχο ενεχειροδανειστή σίγουρα του στερεί προνόμια που απέκτησε σε βάρος άλλων και άρα του κάνεις κακό. Απλά το κακό που του κάνεις δεν είναι πολύ σημαντικό για εμάς σε σχέση με το κακό που κάνει ο καπιταλισμός στους φτωχούς και άπορους και άστεγους που παράγει. Ακόμα κι αν ληστεύει κάποιος όμως έναν λιγότερο προνομιούχο το σημαντικό είναι εσύ να καταλάβεις οτι η ληστεία αυτή δεν είναι επιλογή αλλά δομικό αποτέλεσμα του ίδου του συστήματος και να τα βάλεις με αυτό αντί με τον κλέφτη.

      Το οτι είσαι μέλος της LGBQ κοινότητας δεν μας λέει κατι. Υπάρχουν πάμπολλοι γκέι που ισχυρίζονται πχ οτι ειναι «σοβαροί» και όχι σαν τους άλλους, τους «κραγμένους», και θα θελανε αντιπροσώπευση από πιο low profile gays, τι να κάνουμε τώρα? Ο Ζακ εκπροσώπησε πάντα την κοινότητα καλύτερα απο οποιονδήποτε άλλο, δεν θα άλλαζε αυτό ακόμα κι αν είχε προσπαθήσει να κλέψει -που btw ακόμα δε σε βλέπω να έχεις λάβει υποψη οτι όλα δείχνουν οτι μάλλον δεν είχε καν αυτή την προθεση.

      Μου αρέσει!

  4. Εδώ το χάνεις περί κινήματος.
    Το φεμινιστικό κίνημα, αν το δούμε συλλογικά, βαδίζει εκεί που βάδιζε η διεθνή αριστερά ύστερα από το Μάι του 68, στο γκρεμό. Ας μη μιλάμε συλλογικά για το φεμινιστικό κίνημα, δεν έχει νόημα και δεν το αξιολογούμε σωστά. Διότι μεγάλο κομμάτι του κινήματος είναι όντως μια ακαδημαϊκή επινόηση, από το μεσοαστικό περιβάλλον της Αμερικής, που εδώ αναπαράγεται από τους ρεφορμιστές της Παντείου που έχουν αποστειρώσει Φουκώ, Γκράμσι και τα συναφή από το επαναστατικό πρόταγμα.
    Ένα άλλο μίκρο κομμάτι όμως, που δραστηριοποιείται είτε στον αναρχοαυτόνομο ή στον εξωκοινοβουλευτικό χώρο γενικότερα, είναι πιθανότατα ό,τι έχει απομείνει να έχει ισχυρό πρόσημο πάλης.
    Μιλάς για αντί βια(να το λέμε ξεκάθαρα), ενώ στις δύο συνελεύσεις που έγιναν για το Ζακ, η αντιβία στη πορεία δε φάνηκε πουθενά εκ μέρους των εκεί ΛΟΑΤΚι. Μάλιστα καταδίκασαν κάθε μορφή αντιβία βαφτίζοντας το σπάσιμο ΑΤΜ τραμπουκισμό και μπάχαλα.
    Σε αντίθεση με αυτό, οι αναρχοφεμινίστριες είχαν έντονη παρουσία και τη κυριότερη μάλιστα.
    Συνεπώς εγώ δε βλέπω ένα ενιαίο φεμινιστικό κίνημα ή γενικότερα ενιαίο κίνημα ταυτοτήτων και φυλετικών σχέσεων.
    Αυτά ως επισήμανσης δικές μου.

    Μου αρέσει!

    • Eντάξει με αυτή την έννοια ποτέ κανένα κίνημα δεν ήταν ενιαίο, κάθε κίνημα που υπήρξε ποτε είχε εσωτερικές αντιφάσεις και ανθρωπους περισσότερο και λιγότερο privileged ή με διαφορετικές αντιλήψεις για το πώς θα επιτύχει το κίνημα τους στόχους του. Δεν νομίζω οτι αυτό σημάινει οτι δεν υπάρχει σήμερα φεμινιστικό κίνημα γιατί τότε πότε υπήρχε? Τότε που μόνος στόχος ήταν η αποκτηση ψήφων από τις λευκές μεσοαστές γυναίκες? Κάθε κίνημα έχει απόκλεισμούς, ο (διαθεματικός) φεμινισμός ειναι αυτός που τουλάχιστον προσπαθεί να λάβει υπόψη όλες τις μορφές καταπίεσης και τις μορφές προνομίων.

      Κι αυτός είναι ο λόγος που επισήμαντα στην Aphrodite’s Child οτι φεμινισμός δεν είναι μόνο να λέμε «ειμαι φεμινίστρια επειδή μου αρέσει το σεξ» ή ¨»ειμαι φεμινίστρια επειδή δεν γουστάρω να σεξουαλικοποιούμαι συνεχώς». Φεμινισμός είναι να λαμβάνουμε υπόψη ολα τα συστήματα εξουσίας και ολους τους λιγότερο προνομιούχους από εμας.

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s